
Ako sa zmenil koncept kancelárií počas pandémie?
Príchodom korony sa nám všetkým zmenil spôsob fungovania života v súkromí, ale aj v práci. Veľa ľudí pracuje z domu a do kancelárie zavíta len sporadicky.
Moderné korporáty však museli zareagovať a za necelé 3 roky sa prispôsobili novej situácií. Ľuďom priniesli iný pohľad na fungovanie priestoru kancelárií. Ich snahou je v čase sociálnej izolácie svojim zamestnancom vytvoriť priestor na sociálnu interakciu s kolegami a klientami. Kancelária sa mení na menej formálny priestor so spoločenskými zónami. Súčasne netreba zabúdať aj na funkčnosť a potreby firmy ako takej, kde je potrebné naďalej zachovať formálny charakter pri pracovných jednaniach a prezentáciách. Preto je dôležité si priestor rozdeliť do niekoľkých sektorov podľa spôsobu a cieľu využitia.
VEDELI STE, ŽE:
Home office zvládajú efektívne len samostatní ľudia so sebadisciplínou a zmyslom pre zodpovednosť. Napriek zdanlivému pohodliu, ktoré ponúka home office, veľký počet ľudí z dlhodobého hľadiska je produktívnejších a šťastnejších, keď majú možnosť pracovať v kancelárii. Sú nútení zmeniť prostredie, stretnú a porozprávajú sa s kolegami, ich práca nezasahuje do ich domovov a súkromného života. Nie sú rušení inými členmi domácnosti a pracovná doba nepresahuje potrebnú dĺžku.
1. Srdce kancelárie
Novým prvkom kancelárie sú rozšírené lobby zóny. Sú to špeciálne vyhradené miesta, kde má človek možnosť stretávania sa s využitím loungového sedenia, kresielok, konferenčných stolíkov a sedačiek. Tu si človek môže vybaviť mailovú komunikáciu, zjesť si obed, vypiť kávu alebo mať neformálny pracovný meeting s klientom.
Tento priestor je pomyselným srdcom spoločnosti. V pôdoryse je umiestnený v „centre diania“, kde je prirodzený tok ľudí vyšší. Použité sú príjemné svieže farby, zeleň, prírodné materiály a hravá kompozícia. Takisto sa využíva barové sedenie, kde si zamestnanec sadne na kratší čas, občerství sa, podebatuje s kolegami a presúva sa na meeting, k svojmu pracovnému miestu alebo domov.
Tento priestor je pomyselným srdcom spoločnosti. V pôdoryse je umiestnený v „centre diania“, kde je prirodzený tok ľudí vyšší. Použité sú príjemné svieže farby, zeleň, prírodné materiály a hravá kompozícia. Takisto sa využíva barové sedenie, kde si zamestnanec sadne na kratší čas, občerství sa, podebatuje s kolegami a presúva sa na meeting, k svojmu pracovnému miestu alebo domov.


2. Osobný pracovný priestor
Naďalej je dôležité poskytnúť ľuďom pokojné pracovné miesto, kde si zložia svoje osobné veci a môžu sa nerušene sústrediť na prácu. Majú zabezpečené dostatočné osvetlenie a ergonomické sedenie. V čase pandémie sú novinkou vo verejnom interiéri rôzne steny, paravany a oddeľovacie steny, ktoré zabezpečia elimináciu šírenia vírusu.
Open space sa segmentuje na menšie zoskupenia pracovných miest. Tie však menia svoj charakter. Prvým druhom sú klasické trvalé pracovné miesta, ktoré sú osobným priestorom zamestnanca. Ten chodí do práce niekoľkokrát týždenne, na stole a v zásuvkách má svoje osobné veci. Čo sa však stane, keď zamestnanec môže prísť len niekoľkokrát do mesiaca? Spoločnosti začínajú implementovať do svojich officov princíp coworkingového prostredia. V tomto druhu kancelárií zamestnanci zdieľajú priestor s ostatnými kolegami, čo má pozitívny vplyv na psychiku, a tým aj na výkon. V danom prostredí sa ľahšie zdieľajú skúsenosti, inšpiratívne nápady a kreatívne riešenia situácií. Každý má k dispozícii polohovateľnú kancelársku stoličku, vhodné osvetlenie, stôl, ale po vykonanej práci odchádza späť domov aj so svojimi vecami a na druhý deň je prázdne miesto pripravené pre iného zamestnanca.
Open space sa segmentuje na menšie zoskupenia pracovných miest. Tie však menia svoj charakter. Prvým druhom sú klasické trvalé pracovné miesta, ktoré sú osobným priestorom zamestnanca. Ten chodí do práce niekoľkokrát týždenne, na stole a v zásuvkách má svoje osobné veci. Čo sa však stane, keď zamestnanec môže prísť len niekoľkokrát do mesiaca? Spoločnosti začínajú implementovať do svojich officov princíp coworkingového prostredia. V tomto druhu kancelárií zamestnanci zdieľajú priestor s ostatnými kolegami, čo má pozitívny vplyv na psychiku, a tým aj na výkon. V danom prostredí sa ľahšie zdieľajú skúsenosti, inšpiratívne nápady a kreatívne riešenia situácií. Každý má k dispozícii polohovateľnú kancelársku stoličku, vhodné osvetlenie, stôl, ale po vykonanej práci odchádza späť domov aj so svojimi vecami a na druhý deň je prázdne miesto pripravené pre iného zamestnanca.


NÁŠ TIP:
Ak aj napriek tomu preferujete prácu z domu, vytvorte si doma malý pracovný kútik s dostatočne vysokým kancelárskym stolom, ergonomickým sedením a vhodným pracovným osvetlením. Nezabúdajte na dôsledný harmonogram práce a pravidelný kontakt s kolegami a nadriadenými aj prostredníctvom videohovorov a online skupinovým chatom.
3. Miesto formálnych stretnutí
V spoločnosti nastávajú situácie, kedy je potrebné prezentovať svoju prácu klientovi alebo kolegom, prípadne sa stretne väčší počet ľudí kvôli pracovnému jednaniu alebo porade. Vtedy je stále dôležité mať funkčný priestor v podobe zasadačky. Ten by mal obsahovať plochu na premietanie prezentácií, veľké konferenčné stoly, pripojenie na internet, elektriku a konferenčné stoličky.
Tieto priestory sú jednými z prvých, kde klient alebo nový zamestnanec príde do kontaktu s firmou. Je to niečo ako vizitka a plní aj reprezentatívnu funkciu spoločnosti. Preto je dôležité zamyslieť sa, aké ciele a imidž chcete v zasadačkách komunikovať. Uprednostňuje sa využitie stoličiek s fixnou výškou sedenia - nenastaviteľnou, aby boli stoličky zarovnané v jednej svetelnej výške a vizuálne to vyzeralo jednotne. Netreba zabúdať ani na vhodne strategicky umiestnené logo spoločnosti, ktoré dokáže dodať celkovému vzhľadu zasadačky profesionálny ráz a buduje tým dobré povedomie o značke.
Základom úspechu v práci sú spokojní ľudia. Vytvorte svojim zamestnancom, čo najprívetivejšie prostredie, kde budú vznikať samé zaujímavé a kreatívne nápady.
Tieto priestory sú jednými z prvých, kde klient alebo nový zamestnanec príde do kontaktu s firmou. Je to niečo ako vizitka a plní aj reprezentatívnu funkciu spoločnosti. Preto je dôležité zamyslieť sa, aké ciele a imidž chcete v zasadačkách komunikovať. Uprednostňuje sa využitie stoličiek s fixnou výškou sedenia - nenastaviteľnou, aby boli stoličky zarovnané v jednej svetelnej výške a vizuálne to vyzeralo jednotne. Netreba zabúdať ani na vhodne strategicky umiestnené logo spoločnosti, ktoré dokáže dodať celkovému vzhľadu zasadačky profesionálny ráz a buduje tým dobré povedomie o značke.
Základom úspechu v práci sú spokojní ľudia. Vytvorte svojim zamestnancom, čo najprívetivejšie prostredie, kde budú vznikať samé zaujímavé a kreatívne nápady.


Všetky fotky sú ilustratívne. Zdroj - shutterstock.
Autor článku: Želka